Make a donation Talk Fusion Saling Memberi

Enam Belas Tahun Kemudian (3)


Mahabharata. Ketika mereka sedang asyik bercakap-cakap, tiba-tiba mereka mendengar suara bergemuruh. Suara tersebut adalah suara gemuruh sungai yang airnya telah mengalir kembali, sekarang sungai itu sudah tidak terhadang lagi oleh rajutan anak panah. Dari kejauhan nampak seseorang berlari-lari kecil menuju ke arah mereka, seorang anak muda yang sangat tampan dan gagah yang mempunyai wajah kebangsawanan, wajahnya berseri-seri dengan penuh semangat dan gairah hidup yang menggelora. Pemuda itu kemudian memeluk Ganga dengan kedua belah tangannya seraya berkata:

”Ibu…! Ibu….! Lihatlah ….. Aku telah berhasil menghadang sungai itu lagi, aku telah sanggup melakukannya, pasti Guruku sangat senang mendengar berita ini”.

Sambil tersenyum bangga, Ganga menoleh kepada Raja Santanu. Raja Santanu kelihatan terkagum-kagum melihat anak muda itu.

“Anakmukah itu?” kata Santanu dengan mata penuh keheranan dan penasaran, “Waktu itu…, pasti…, pasti…, dia seharusnya…”.

“Betul, Yang Mulia”, kata Ganga memotong perkataan Santanu yang terbata-bata itu. “tebakan paduka benar, dia adalah anak kita berdua”. Kemudian Ganga berpaling kepada pemuda itu dan berkata:

”Devavrata, ini adalah ayahmu, Raja Santanu yang sudah sering Ibu ceritakan, berikanlah salam hormatmu kepadanya”.

Dengan patuh Devavrata membungkuk dan menyentuh kaki Ayahandanya itu. Santanu memberikan restunya dan kemudian menyuruh anaknya itu bangkit berdiri dan serta merta Devavrata memeluknya dengan perasaan penuh kasih.

No comments:

Post a Comment